minulla meni hermo tuon akun kanssa viime talvena. Kone toimi muuten ihan moitteetta, mutta akku oli yhtäkkiä sitä mieltä että puolitoista tuntia on ihan riittävä käyttöaika. Siihen tottuu kun pakko on, mutta junassa tai kahvilassa alkoi tulla sellainen tuttu paniikki kun akkukuvake muuttuu punaiseksi.
Kannettavan akku kuluu ihan normaalisti. Se on kulutusosa, kuten auton renkaat tai lenkkareiden pohjat. Jossain vaiheessa kapasiteetti vaan sulaa pois. Se mikä uutena jaksoi viisi tuntia, saattaa kahden vuoden jälkeen pärjätä enää kolme. Ja neljän jälkeen on onnenpäivä jos tunti riittää. Asiaa voi vähän pahentaa jos kone on kovassa käytössä tai tulee pidettyä sitä aina pöytäkoneena verkkovirrassa kiinni.
Ennen kuin rupee ostelemaan uutta akkua, kannattaa tietää missä mennään. Windowsissa pääsee käsiksi akkuraporttiin ihan parilla komennolla. Macissa sama homma onnistuu pääteikkunasta. Sieltä näkee paljonko siitä alkuperäisestä kapasiteetista on enää jäljellä. Alle viidenkymmenen prosentin kohdilla alkaa olla jo sellainen tilanne että uusi akku kannattaa laittaa harkintaan.
Akun kanssa samalla kannattaa vilkaista onko koneen tuulettimissa jotain mikä sieltä puuttuu. Pöly ja nukka on kannettavien yleinen ongelma, ja ne tukkivat ilmavirran. Kun ilma ei liiku, kone kuumenee. Kun kone kuumenee, akku kuluu entisestään ja prosessori alkaa hidastella. Siinä on yksi sellainen noidankehä johon on helppo puuttua.
Oma koneeni oli aivan tukossa. Avasin pohjalevyn ja siellä oli semmoinen huopakerros jota ei todellakaan ole tehtaalla asennettu. Imuroin varovasti ja puhalsin paineilmalla, ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kone lakkasi käynnistämästä tuuletinta täysillä viiden minuutin välein, ja akkukin alkoi kestää ihan eri tavalla. Ilmeisesti sekaan oli kerääntynyt myös lämpöä joka söi tehoja.
Jos päädyt akun vaihtoon, siinä pari juttua. Uusi akku kannattaa tilata joko suoraan valmistajalta tai sitten luotettavalta kolmannen osapuolen myyjältä, jolla on hyvät arvostelut. Kannattaa tarkistaa oman koneen malli ja akun tyyppinumero ennen kuin laittaa tilaukseen. Asennus on yleensä aika suoraviivaista – muutama ruuvi ja liitin, ja uusi akku napsahtaa paikalleen.
Jos epäilyttää, ei kannata ruveta omin päin räpläämään. Jotkut kannettavat on rakennettu niin että akku on piilotettu sen verran syvälle että tavallinen tallaaja ei sinne välttämättä osaa. Silloin on ihan fiksua kysyä apua joltakulta joka on tehnyt tätä ennenkin.
Säännöllinen huolto kannattaa pitää mielessä. Ei tarvitse mitään viikottaista rutiinia, mutta kerran vuodessa voisi vilkaista onko koneen sisälle kertynyt jotain mikä ei sinne kuulu. Ja samalla tarkistaa että ohjelmat on päivitetty. Vanhat ajurit ja tietoturva-aukot kun eivät tee hyvää kenellekään.
Mitä tulee akun käyttöikään, muutama pieni juttu auttaa. Näytön kirkkauden säätäminen vähän alemmas tekee ihmeitä. Myös Bluetooth ja Wi-Fi turhaan päällä syövät virtaa, jos et juuri sillä hetkellä käytä niitä. Ja jos kone jää pidemmäksi aikaa pöydälle, kannattaa ottaa akku pois jos se on mahdollista. Jotkut valmistajat sanoo toista, mutta omasta mielestäni akku tykkää enemmän siitä että sitä käytetään eikä pidetä jatkuvasti satasessa kiinni.

Yksi juttu mikä unohtuu monelta: virtasuunnitelma. Windowsissa on valmiina eri vaihtoehtoja, ja kannattaa katsoa onko siellä joku "energiansäästö" päällä tai "korkea suorituskyky". Jälkimmäinen on hyvä jos tarvii tehoa, mutta akku kiittää jos muistaa vaihtaa takaisin kun on siirtymässä irti pistorasiasta.
Noudattamalla näitä juttuja kannettava kestää pidempään ja toimii kivuttomammin. Ennen kuin rupeaa mihinkään kunnon korjaukseen, kannattaa varmuuskopioida tärkeät tiedot. Se on sellainen juttu jonka oppii kantapään kautta yleensä vasta kun on liian myöhäistä. Ja jos joku kohta epäilyttää, ei kannata arkailla pyytää apua. Teknikoita on moneen juttuun ja yleensä ne auttaa mielellään.