Se hetki kun kone ei enää käynnistynyt. Sitä ei voi selittää kenellekään joka ei ole kokenut. Yhtenä iltana ihan normaali sammutus, seuraavana aamuna minusta ruutu ja kirottu vilkkuva kohdistin. Ja siellä ne kaikki kuvat, työtiedostot, laskut, muistiot. Kaikki mitä ei ollut ehtinyt laittaa mihinkään talteen.
Oma virhe. Kyllä minä tiesin että pitäisi tehdä varmuuskopioita. Mutta kun se on niin tylsää. Se vaatii että muistaa, ja että jaksaa. Ja yleensä sitä ei jaksa ennen kuin on liian myöhäistä.
Tämä on sellainen oppimiskokemus jonka toivoisin että muut voisivat skipata.
Varmuuskopiointi on ihan yksi niistä jutuista jotka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti kun jotain menee vikaan. Ja se jokin menee aina ennemmin tai myöhemmin vikaan. Koneen kovalevy voi hajota, akku voi leikata virrat kesken päivityksen, joku vahingossa pudottaa koneen, tai sitten ihan vaan Windows päättää että nyt ei enää jakseta.
Onneksi varmuuskopioiminen ei ole enää sitä että pitää kaivaa esiin ulkoinen kovalevy ja alkaa kopioida tiedostoja manuaalisesti. Tosin sekin on parempi kuin ei mitään. Nykyään on palveluita jotka hoitaa homman automaattisesti. Pilvipalvelut esimerkiksi. OneDrive, Google Drive, iCloud, Dropbox. Ne asennetaan kerran, valitaan mitä kansioita halutaan synkronoida, ja sitten ne vaan toimii taustalla.
Windowsissa on myös oma varmuuskopiointityökalu. Se ei ole kaikkein näppärin, mutta se tekee sen mitä pitää. Sillä saa aikataulutettua varmuuskopiot ulkoiselle kovalevylle. Tai sitten ihan vaan historiatoiminnon, joka tallentaa versioita tiedostoista. Sitä kautta voi palauttaa vaikka jonkun vanhemman version ennen kuin joku meni pieleen.
Macissa Time Machine on muuten loistava. Kytket ulkoisen kovalevyn kiinni, kysyy haluatko käyttää sitä varmuuskopiointiin, ja siinä se. Ei tarvitse tehdä mitään muuta. Se hoitaa kaiken automaattisesti taustalla ja palauttaminen on ihan yhtä helppoa.
Jos jotain menee pieleen eikä varmuuskopiota ole, asiantuntijat voivat yrittää palauttaa tietoja suoraan rikkinäiseltä kovalevyltä. Se onnistuu usein, mutta se maksaa. Paljon. Ja ei ole mitään takeita että kaikki tulee takaisin. Toisinaan levy on fyysisesti rikki niin pahasti että dataa ei saa millään irti.
Palautus sujuu yleensä niin että tietokoneeseen kytketään ulkoinen levy jossa varmuuskopiot ovat, ja käyttöjärjestelmä tarjoaa itseään palauttamaan tiedostot. Jos koko kone on vaihdettava, asennusohjelmassa on yleensä vaihe jossa kysytään haluatko palauttaa vanhasta varmuuskopiosta. Windowsissa tämä on "palautus" ja Macissa "siirtoapuri". Klikkaa, odota, ja kone on taas ennallaan.
Mutta se ei lopu tähän. Varmuuskopiointi ei yksin riitä. Jos koneeseen pääsee joku haittaohjelma, se voi vaikuttaa myös varmuuskopioihin. Tai jos varkaat vie koko koneen, niillä on mukana myös se ulkoinen levy jos se oli samassa repussa. Siksi kannattaa pitää varmuuskopiot vähän eri paikoissa. Yksi pilvessä, yksi kotona, yksi vaikka työpaikalla.
Oma ratkaisuni nyt on semmoinen että kone tekee automaattisen varmuuskopion pilveen joka päivä. Lisäksi kerran viikossa ulkoiselle kovalevylle. Toinen näistä on kaapissa, toinen työpaikalla. Kolmas, jos ihan totta puhutaan, on äidin luona. Se on ehkä vähän ylimitoitettua, mutta en aio enää ikinä kokea sitä mustan ruudun kauhua.
Vinkkinä vielä että kannattaa tarkistaa että varmuuskopiointi oikeasti toimii. Joskus asetukset on väärin, joskus levyltä loppuu tila, joskus palveluun ei saa yhteyttä. Näitä on hyvä vilkaista aina silloin tällöin. Turha tehdä varmuuskopioita vuoden ajan jos ne ei toimi eikä sitä tiedä.

Ja tietenkin, se tietoturvaohjelma. Virukset ja haittaohjelmat on sellaista porukkaa jotka tykkäävät salata kaikki tiedostot ja vaatia lunnaita. Silloin on ihan sama jos sinulla on varmuuskopiot, koska nekin saattaa olla salattuna. Paras tapa on estää niiden pääsy koneelle. Virustorjunta ja palomuuri on ne perusjutut. Ei tarvitse mitään erikoista, ihan ne mitkä tulee käyttöjärjestelmän mukana on jo ihan hyviä. Mutta ne pitää olla päällä ja niitä pitää päivittää.
Jos kone menee niin huonoon kuntoon että mikään ei auta, viimeinen oljenkorsi on asentaa koko käyttöjärjestelmä uudelleen. Se on vähän niinkuin muuttaisi uuteen asuntoon ja jättäisi kaikki vanhat rojut sinne. Toimii, mutta vaatii että olet varmuuskopioinut kaikki tärkeät tiedostot jonnekin muualle.
Kannattaa ottaa tavaksi. Kerran kuussa katsot että kaikki on tallessa. Se vie viisi minuuttia, ja se on ihan pieni hinta siitä että voi nukkua yönsä rauhassa.
Jos kone kaatuu ja sinulla on varmuuskopiot, mikään ei ole hukassa. Jos sinulla ei ole, toivotaan että tykkäät aloittaa kaiken alusta.