Se tunne kun näyttö jäi pyörimään siihen ikuiseen latausruutuun. Olin odottanut jo tunnin. Pyöreä pieni ympyrä vain jatkoi ja jatkoi. Kone oli täysin jumissa, ei auttanut mikään. Ei edes se klassinen että painaa näppäimiä ja toivoo parasta.

Olin ajatellut että tietokoneen käyttöjärjestelmän päivittäminen on helppoa. Windows vain ilmoittaa että päivitys on saatavilla, klikkaa asenna, ja sitten se toimii. Niinhän se on aina ennenkin toiminut. Mutta nyt jokin meni pieleen. Todella pieleen.

Kävi ilmi että koneen kovalevy oli alkanut pettää juuri sillä hetkellä kun päivitys oli kesken. Päivitys yritti kirjoittaa uusia tiedostoja, kovalevy ei pystynyt, ja koko homma meni solmuun. Lopulta kone ei käynnistynyt enää ollenkaan. minusta ruutu ja kirottu vilkkuva kohdistin.

Siinä vaiheessa alkoi kaduttaa että en ollut tehnyt varmuuskopioita.

Käyttöjärjestelmän asentaminen ja päivittäminen on yksi niistä jutuista jotka voi tuntua pelottavalta. Ja ihan syystä. Siinä on riskinsä. Mutta toisaalta, jos sitä ei koskaan tee, kone alkaa vanhentua ja hidastua ja tulee ongelmia muutenkin.

Päivittäminen on se helpompi tie. Windowsissa päivitykset tulee automaattisesti jos on niin asettanut. Ne asentuu taustalla ja yleensä ne toimii. Mutta välillä ne ei toimi. Ja sitten sinä olet siinä tilanteessa missä minä olin.

Oma virhe oli etten ollut varmuuskopioinut. Jos olisin varmuuskopioinut, olisin voinut vain asentaa käyttöjärjestelmän puhtaaksi ja palauttaa tiedostot. Mutta kun en ollut, piti yrittää pelastaa mitä pelastettavissa oli.

Puhtaan asennus on sitten ihan oma juttunsa. Se tarkoittaa että koneelta pyyhitään kaikki pois ja asennetaan käyttöjärjestelmä alusta. Se on vähän niinkuin muuttaisi uuteen asuntoon ja ottaisi mukaan vain ne tavarat joita oikeasti tarvitsee. Kaikki ylimääräinen jää pois. Ja se on ihanaa. Kone tuntuu aivan uudelta, nopealta, raikkaalta.

Mutta se vaatii että sinulla on asennusmedia. USB-tikku jossa on Windows tai MacOS. Jos sinulla ei ole sellaista, voit tehdä sen itse. Windowsin voi ladata Microsoftin sivuilta, MacOS:n App Storesta. Tarvitset toisen tietokoneen jolla tehdä se tikku. Ja tarvitset lisenssiavaimen jos sinulla on sellainen. Nykyään ne on usein tallennettu koneen emolevyyn, mutta kannattaa tarkistaa.

Puhtaan asennuksen aloittaminen on helppoa. Laitat tikun kiinni, käynnistät koneen, ja menet BIOSiin valitsemaan että käynnistys tapahtuu tikulta. Se kuulostaa monimutkaiselta, mutta nykykoneissa se on yleensä helppoa. Joku F12-näppäin tai Del, ja sitten valitaan. Googleta oman koneen malli ja "boot from usb", niin löytyy ohjeet.

Sitten asennus alkaa. Se kysyy muutaman kysymyksen, ja sitten se vaan tekee hommansa. Puolisen tuntia, ja kone on taas toiminnassa. Tyhjänä, mutta toiminnassa.

Sitten alkaa se toinen vaihe. Asennetaan kaikki takaisin. Ohjelmat, asetukset, tiedostot. Se on se työläs osuus. Mutta onneksi sen tekee vain harvoin. Ja jos on varmuuskopiot, se on ihan helppoa. Palautat vain kaiken ja jatkat siitä mihin jäit.

Päivitys on siitä kivempi että se säilyttää kaiken. Ohjelmat, asetukset, tiedostot. Se vaan korvaa vanhat järjestelmätiedostot uusilla. Yleensä se toimii. Mutta kun se ei toimi, se on iso ongelma.

minun suositus on että teet varmuuskopiot ennen kuin alat sählätä käyttöjärjestelmän kanssa. Oikeasti. Se on se juttu mikä erottaa onnellisen ja onnettoman lopputuloksen. Jos sinulla on varmuuskopiot, voit aina palauttaa. Jos sinulla ei ole, olet ihan tuuliajolla.

Toinen juttu on että kannattaa tehdä puhdas asennus aina silloin tällöin, vaikka ei olisi mitään ongelmia. Se pitää koneen hyvässä kunnossa. Vuoden tai kahden välein. Silloin kone tuntuu uudelta ja kaikki toimii nopeammin.

Kolmas juttu. Jos et ole koskaan tehnyt tätä ennen, katso YouTube-video. Siellä on tuhansia ohjeita. Tai kysy joltakulta joka on tehnyt. Tai vie kone huoltoon. Se maksaa vähän, mutta on halvempi kuin uusi kone.

Käyttöjärjestelmän asennus ja päivitys

Oma koneeni lopulta toipui. Asensin Windowsin puhtaaksi, palautin tiedostot ulkoiselta kovalevyltä (onneksi olin kerrankin tehnyt varmuuskopion, tosin vanhan), ja siitä tuli ihan uusi kone. Se toimi nopeammin kuin muistan sen koskaan toimineen. Ja opin että päivitykset kannattaa tehdä, mutta ennen sitä kannattaa varmistaa että kovalevy on kunnossa ja että varmuuskopiot on tehty.

Jos kone alkaa hidastella tai ilmoitella outoja, se voi olla merkki että käyttöjärjestelmä kaipaa huoltoa. Ei kannata odottaa siihen pisteeseen että kone sammuu kesken päivityksen. Pieni ennakkohuolto säästää isolta vaivalta.

Ja muista: varmuuskopiot. Aina ennen isompaa toimenpidettä. Se on se sääntö numero yksi jota ei kannata rikkoa.