"Mikä modeemi kannattaa hommata? Entä riittääkö joku perusjuttu?"

Riippuu vähän mitä teet. Jos sinulla on kaksi laitetta ja katsot välillä Netflixiä, ihan perusmodeemi riittää. Jos sinulla on viisi henkeä, kaikki pelaavat jotain nettipelejä samaan aikaan, ja tykkäät katsoa 4K-videoita, sitten kannattaa satsata vähän parempaan.

Mutta se modeemi on se joka kytketään seinään ja siihen tulee netti. Se on ihan ok. Se ongelma on yleensä se reititin. Tai oikeastaan se ettei moni tiedä mikä on modeemi ja mikä on reititin.

Nehän on sama asia?

Ei oikeastaan. Modeemi muuntaa sen piuhan netiksi. Se on se laite joka tulee operaattorilta. Reititin jakaa sitä nettiä eteenpäin langallisesti ja langattomasti. Nykyään ne on usein samassa laitteessa, ihan totta. Siksi menee helposti sekaisin.

Mutta jos sinun netti on hidas, saattaa ongelma olla siellä reitittimessä, ei siellä modeemissa.

Miten minä tiedän kumpi on ongelma?

Kokeile kytkeä kone suoraan siihen modeemiin piuhalla. Jos netti toimii nopeasti, modeemi on ok ja ongelma on reitittimessä tai langattomassa verkossa. Jos se on hidas silloinkin, ongelma on modeemissa tai operaattorilla.

Ja sitten se langaton verkko. Miten se asennetaan?

Uudet reitittimet on aika helppoja. Kytket sen seinään, kytket siihen piuhan modeemista, ja sitten puhelimella tai koneella avaat sen asetusikkunan. Siellä on yleensä asennusvelho joka kysyy muutaman kysymyksen. Annat sille verkolle nimen, keksit salasanan, ja se on siinä.

Minkälainen salasana kannattaa tehdä?

Älä tee sitä "salasana" tai "123456" tai "WiFi" -juttuja. Ne on ekat mitä kokeillaan. Ja älä jätä sitä tyhjäksi. Sitten kuka tahansa voi käyttää sinun nettiä. Ja jos ne tekee sillä jotain laitonta, se näyttää tulevan sinun osoitteesta.

Tee joku pidempi, vaikeammin arvattava. Sanoja joita ei ole sanakirjassa, numeroita, merkkejä. Niitä ei tarvitse itse muistaa, kun kerran laitat sen koneeseen ja puhelimeen. Se jää sinne talteen.

"Entä ne vieraat? Haluan että ne pääsee joskus verkkoon."

Nykyreitittimissä on usein vierasverkko. Se on oma wifi, eri nimellä ja eri salasanalla. Vierailla on netti, mutta ne ei pääse sinun omiin laitteisiin. Ne ei näe sinun tulostinta, ei sinun kovalevyä, ei mitään. Se on turvallisempi ratkaisu.

Annat niille sen vierasverkon salasanan, ja sitten kun ne lähtee, et jää miettimään että mitä ne on sinun koneella tehnyt.

Mitä jos reititin on jossain huonossa paikassa?

Sitten netti on hidas. Reititin tykkää olla vähän keskemmällä, ei siellä kaapin takana tai nurkassa lattiassa. Se tykkää kun sen ympärillä on tilaa, ja kun se on vähän ylempänä. Seinässä on hyvä, pöydällä on hyvä. Lattialla on huono, kaapin sisällä on todella huono.

"minä asun kerrostalossa ja täällä on miljoona muuta wifiä."

Sitten ne häiritsee toisiaan. Ne kaikki huutaa samoilla kanavilla. Silloin auttaa jos reititin osaa valita vähemmän ruuhkaisen kanavan. Uudemmat reitittimet tekee sen automaattisesti. Jos sinun reititin on vanhempi, saatat joutua menemään sen asetuksiin ja kokeilemaan eri kanavia.

5 GHz on yleensä vähemmän ruuhkainen kuin 2.4 GHz. Kaikki laitteet ei tue sitä, mutta jos sinun laitteet tukee, kannattaa käyttää sitä.

Mitä jos netti katkeilee?

Saattaa olla että reititin on ylikuumentunut. Tai että siellä on joku laite joka kuormittaa verkkoa. Tai että seinässä on jotain vikaa.

Kokeile sammuttaa reititin, odota puoli minuuttia, käynnistä uudelleen. Se korjaa yllättävän monta ongelmaa.

Laajakaistan ja langattoman verkon asennus

Pitääkö mua kutsua joku asentamaan?

Et tarvitse. Ihan itse onnistuu, jos jaksat vähän lukea ohjeita. Mutta jos sinulla ei ole siihen hermoja, tai jos taloyhtiöllä on joku erikoisratkaisu, sitten kannattaa kysyä apua.

Joku tulee, kytkee piuhat, asettaa salasanat, testaa että toimii. Se vie puoli tuntia. Se maksaa vähän, mutta sitten ei tarvi itse tehdä säätöjä.

Ja sitten jos joskus vaihdan operaattoria?

Sitten saat uuden modeemin. Sen kytket kiinni samaan reitittimeen. Tai jos reititin on modeemin sisällä, saat uuden laitteen. Sitten pitää asettaa uudet asetukset. Tai pyytää operaattoria tekemään se.

onko tässä joku juju?

Ei oikeastaan. Se on vaan tällaista perusräpläämistä. Jos saat sen kerran toimimaan, se toimii yleensä vuosia. Kannattaa vaan silloin tällöin käydä tarkistamassa että se päivitys on asennettu ja että kaikki toimii niinkuin pitää.

Ja se salasana. Kirjoita se johonkin talteen. Ihan oikeasti. Kukaan ei muista sitä vuoden päästä kun pitäisi yhdistää uusi puhelin.